Cum văd lumea de business transformată în următorii 10 ani
În prezent domeniul afacerilor în România pare a fi într-o continuă dezvoltare și totodată o piață cât mai competitivă. Cu toate acestea, unele semne din piața românească ne arată faptul că mediul de afaceri din România este vulnerabil din cauza economiei acesteia.
În economie se potrivește afirmația ”Istoria se repetă”, luând ca și exemplu perioada post-crizei din 2007-2008 care a avut un efect de domino asupra economiilor tuturor țărilor.
Acesta se datorează creșterii prețurilor la locuințe, care a atras finanțatorii să investească în acest domeniu foarte profitabil la acel moment post-criză.
De asemenea, alt factor constă în împrumuturile oferite fără garantare (băncile considerau ca cel care o să cumpere o locuință poate sa nu aibă garantare a împrumutului deoarece prețurile la locuințe erau într-o tendință ascendentă și în caz de neplată ei obțineau profit din creșterea prețului la locuința care o luam cu împrumutul respectiv). Acest fenomen se întamplă în special în America, unde prețul a crescut până la o cotă maximă, nemaifiind cerere pe piață, prețul s-a adaptat pieței (prețul/costul este purtător de informații economice).
În prezent putem observa și în România o creștere constantă și sustenabilă a prețului la locuințe, ceea ce atrage investitorii mai mult în acest domeniu.
România mai are o problemă economică, balanța de plăți negativă, care este pe termen lung (cred că de mai bine de 5 ani), ceea ce înseamnă că avem o creștere economică bazată pe consum. România importă mai mult decât exportă, iar pentru a putea plăti importurile este nevoie de monedă străină pe care o obținem din plata exporturilor.
Acești factori macroeconomici împiedică dezvoltarea sustenabilă și stabilitatea economică a mediului de afaceri din România.
Autor: Nicolae Mocanu, Facultatea de Admistrație și Afaceri, Universitatea din București