Antreprenor în România

de Silviu Tinculescu

La întrebarea “Ce vrei să  te faci când vei fi mare?” românul de rând, inventiv din fire, răspunde naiv, poate chiar utopic. Aceeași întrebare pusă mai târziu, pentru marea majoritate, poate duce la un cu totul alt răspuns. Conform unor studii recente, 27% dintre români caută să înceapă o afacere proprie. Fie din dorința de independență financiară, fie pentru posibilitatea de a pune în practică o idee proprie, 3 din 10 români își doresc să pornească pe drumul antreprenoriatului, ceea ce ar trebui să ne bucure.

Studiul a fost facut în 2012 la nivel European și arată că în România 48% din respondenți (peste media europeană de 37%) spun că preferă independența față de angajator. Majoritatea oferă drept motiv veniturile financiare mai ridicate și simțul de împlinire personală.

Antreprenorii sunt considerați de mulți experți economici ca fiind persoanele care au puterea de a resuscita economia, iar tinerii antreprenori sunt una din speranțele pe care le avem ca țară pentru a putea să ne apropiem ca nivel financiar de vecinii noștri europeni.

Ceva îi ține totuși pe loc pe cei mai mulți dintre tineri; numărul celor care fac pasul spre antreprenoriat este încă destul de mic în România. Considerăm pe bună dreptate că începerea unei afaceri proprii este dificilă, că ne-ar aștepta un drum anevoios, plin de obstacole și din cauza acestor lucruri mulți dintre noi privesc acest pas cu reticență. 48% dintre respondentii români (față de 21% media la nivel european) spun că motivul retincenței este lipsa resurselor financiare. Acest lucru reprezintă într-adevar un obstacol major, însă noi mentalități și mijloace de socializare au dat naștere unor noi oportunități. Acestea sunt la îndemâna oricui și pot ajuta la depășirea obstacolului financiar. Există nenumarate modalități de finanțare la ora actuală: credite bancare, bursa de valori, private equity, venture capital, fonduri europene, business angels, parteneriat public/privat, crowdfunding, microfinanțări.

Astăzi, de exemplu, este mult mai ușor decât acum 10 ani să obții un credit pentru afacerea ta. Majoritatea bancilor sunt dispuse să încurajeze creșterea economică și oferă finanțări din ce în ce mai ușor. Resursele există, riscurile variază în funcție de alegerea facuta, însă tineți cont că progresul implică întotdeauna riscuri.

Următorul motiv mentțonat de antreprenorii aspiranți ar fi lipsa skillurilor și a cunostințelor necesare pornirii unei afaceri, însă aceste lipsuri pot fi usor depășite. Cu toții simțim impactul pe care îl are Internetul în viața noastră. Resursele de învațare sunt pretutindeni și accesibile oricui, foarte multe dintre ele fiind gratuite. Internetul și mai ales Internetul mobil au redus extraordinar de mult viteza cu care putem accesa informații, legislații în vigoare, povești de succes și instrucțiuni detaliate cu privire la pornirea unei afaceri, bloguri, forumuri și comunități online pentru afaceriști începători.

Clientul nu mai este doar la colțul strazii, este la un click distanță de potețialul tău produs sau serviciu. Mentalitatea globală la ora actuală este și ea prielnică noilor afaceriști; oamenii sunt curioși și deschiși la nou, sunt impresionați de îmbunătățiri și atrași de inovație.

Am început să lăsăm în urmă reputația de țară ex-comunistă, coruptă și lipsită de etică în business. Suntem deschiși către Vest și avem toate motivele să ne dezvoltăm și să creștem. Potențialii investitori străini încep să ne vadă din ce în ce mai mult ca pe niște oameni capabili și competenți.

Factorii care ne influențează – modalitățile de finanțare, usurința cu care se pot dobândi informații și împărtăși experiențe, până la reputația ce se schimbă ușor în bine – ne determină să putem afirma că trăim într-un mediu extern prielnic pentru antreprenorii aspiranți.