Impactul fiscalității în succesul unei afaceri

Să clădești o afacere de succes este similar cu a construi o casă impunătoare. În ambele cazuri trebuie să pui cărămidă peste cărămidă pentru a duce demersul la bun sfârșit. Casei nu îi sunt impuse limite, ci la fel ca o afacere reală, ea se poate extinde la nesfârșit. Însă, creșterea acesteia este condiționată de numărul de cărămizi pe care proprietarul le are la dispoziție, așa cum dezvoltarea unei afaceri, în realitate, este condiționată de numărul de oportunități pe care proprietarul este capabil să le fructifice.

În acest context, fiscalitatea are un impact foarte puternic, pentru că prin intermediul taxelor și impozitelor încasate de la companie, statul îi limitează acesteia capacitatea de creștere. Continuând analogia, este ca și cum autoritățile statului i-ar confisca proprietarului un număr de cărămizi drept impozit, limitându-i acestuia capacitatea de extindere, pe termen scurt, și mărindu-i intervalul de timp în care casa va fi finalizată, ca efect pe termen lung. În acest sens, cărămizile reprezintă componente importante de care este condiționat succesul unei afaceri, mai exact: valoarea profitului, numărul de salariați pregătiți, calitatea relațiilor cu furnizorii, numărul de clienți fidelizați dar și calitatea produselor oferite.

Atunci când rata fiscalității crește, probabil am fi tentați să credem că singura componentă afectată va fi valoarea profitului, valoare care va avea o tendință de scădere, limitând capitalul ce urmează să fie reinvestit în afacere. Însă efectul creșterii presiuni fiscale este asemănător cu efectul de domino, este suficient  să fie afectată doar o singură cărămidă, pentru ca repercursiunile să le impacteze în mod indirect și pe celelalte. Vom privi aceste efecte prin intermediul aplicării celor două soluții pe care o companie le are într-o astfel de situație: reducerea costurilor și creșterea veniturilor.

În contextul optimizării costurilor, companiile sunt nevoite să scadă cheltuielile de producție, iar acest fapt se realizează de obicei prin scăderea numărului de salariați. O altă opțiune ar putea fi scăderea generală a salariilor pentru întregul personal, dar această măsură va duce însă, în final la același rezultat, diminuarea numărului de salariați. Astfel observăm că, nu doar cărămida profitului va fi afectată, ci și cărămida privind numărul de angajați în care compania a investit atât bani cât și timp pentru a-i forma.

Tot în contextul optimizării costurilor, companiile pot reduce cheltuielile de producție prin reducerea cheltuielilor cu materiile prime. Această strategie se poate pune în practică prin 2 metode. În primul rând compania poate avea negocieri mult mai puternice cu furnizorii de materii prime, caz în care poate exista posibilitatea să nu se ajungă la un acord în privința prețului. De aceea va fi afectată o altă cărămidă, cea legată de calitatea relațiilor cu furnizorii. În al doilea rând compania poate renunța din proprie voință la o parte din furnizori, tocmai pentru a colabora cu alții, care oferă materii prime mai puțin calitative, însă le oferă la un preț mult mai mic. În această situație, calitatea produselor va scădea, iar acest fapt va afecta o altă cărămidă, cea legată de numărul clienților companiei, număr care va deveni mult mai mic din cauza faptului că o parte dintre clienți nu vor mai cumpăra produsul devenit acum mai slab calitativ.

De asemenea companiile pot adopta și strategia de creștere a veniturilor, aceasta se poate pune în practică printr-o măsură de creștere a prețurilor produselor sale. Această modificare va afecta o altă cărămidă, cea legată de numărul clienților companiei, număr care va deveni mult mai mic, pentru că o parte din clienți nu vor mai cumpăra produsele devenite acum mult mai scumpe.

În final putem spune că aplicarea de către stat a unui set de politici fiscale restrictive, încetinește din mai multe privințe procesul unei întreprinderi, de a ajunge o afacere de succes.

Autor: Robert-Adrian Grecu, ASE București – Facultatea de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori