Nu există business fără Facebook

de Laurențiu Ion

Zilele trecute, într-o discuție despre branduri, la un seminar, un coleg de-al meu a concluzionat râzând: “Deci și eu sunt un brand, până la urmă!” Este un adevăr pe care-l intuiam de ceva vreme, însă până la acest moment nu m-am aplecat prea serios asupra lui. Am citit multe cărți despre branding și despre modul în care rețetele de socializare au schimbat regulile jocului în comunicare, însă constat că în jurul meu puțină lume conștientizează modul în care Facebook, de exemplu, îți poate influența astăzi cariera, businessul și chiar și viața.

Fie că vrem sau nu, Facebook sau Twitter nu mai sunt doar niște rețele de socializare. Sunt niște platforme uriașe de conținut. Într-o epocă în care informația circulă mai liberă ca niciodată, ele au devenit principalele vehicule de comunicare, iar noi, cei ce share-uim informația cu ceilalți, zi de zi, am devenit sursele sau chiar subiectele unor știri.
Cât de relevanți suntem depinde de platforma de pe care transmitem mesajul și de modul în care știm să gestionăm informația. Acum ceva timp puteai să faci acest lucru dacă aveai un blog sau dacă cineva îți oferea o “tribună” de la care să poți să comunici cu ceilalți. Iar “ceilalți” erau un public pe care-l dobândeai în timp, cu greutate, pentru că platforma ta de comunicare avea niște limite evidente de acces (distribuție, promovare, costuri).
Facebook are astăzi peste 8 milioane de utilizatori în România, ceea ce înseamnă o rată de penetrare de aproape 40% în rândul populației și mai mult de 80% printre cei care au acces la internet. Cifra aceasta este în continuă creștere, iar datele statistice de penetrare sunt disponibile tuturor la un click distanță. Este cea mai mare platformă de comunicare și informație pe care societatea noastră a cunoscut-o vreodată.

Facebook a reușit să schimbe modul în care comunicam cu ceilalți, iar această realitate s-a transferat natural și în marketing. Mediul de business din România este extrem de competitiv, iar recenta criză mondială i-a determinat pe oamenii de marketing să caute noi vehicule mai eficiente de promovare. Evident, Facebook este unul dintre ele. Iată de ce:

1. Pe Facebook știi exact ce obții pentru câți bani ai cheltuit. Sau cum spun managerii: știi mereu care este ROI-ul (return on investment).
2. Reclamele pe Facebook îți aduc clienți, dar în același timp te ajută să construiești și să întreții o comunitate. Deci două beneficii la “preț” de unul!
3. Pe Facebook poți să creezi mariajul perfect dintre conținut și audiență. Atâta timp cât postările tale au consistență (oamenii simt că au căpătat o informație nouă) și emoționează (fac apel la instinctele sociale primare), oamenii sunt dispuși să treacă peste faptul că tu încerci, de fapt, să le vinzi ceva. Iar numărul celor care au acces la mesaje poate fi crescut oricând “sponsorizând” postările.
4. În social media feedbackul clienților este instantaneu. Evident, acesta este un avantaj care se poate transforma oricând într-un dezavantaj. Acesta este și motivul pentru care nici o afacere care se respectă nu-și mai lasă la voia întâmplării prezența de Facebook. Ba din contră, investește tot mai mulți bani în asta.
5. Ai un flux constant de clienți favoriți care îți generează conținut favorabil. Sunt cei care apreciază produsul și îl promovează în mod natural. Si orice om de marketing știe ce forță poate avea mesajul unui client mulțumit.
Modul în care ajungi să devii relevant pe Facebook ține, în mod evident, de modul în care știi să comunici și de mesajele pe care le transmiți către clienții tăi. Pentru asta trebuie să-ți creezi o filosofie a produsului. Valorile brandului și calitățile produsului care îl fac unic și pe care le poți comunica cu ușurință. Apoi trebuie să fii consecvent. Clienții tăi au nevoie să știe că se pot baza pe tine, înainte de a-i convinge pe alții de acest lucru. Nu în ultimul rând, ai nevoie de un bun Community Manager. Fie că-l numești așa sau altfel, el este cel care se ocupă de prezența businessului tău pe rețelele de socializare. Un job de importanța căruia va deveni toată lumea conștientă cât de curând.