Pentru comerțul online viitorul este aici deja

de Andrei Diaconu

De pe Internet poți cumpăra orice, oricând. Pe cât de ciudat pare acest lucru pentru bunicii noștri, pe atât de firesc este pentru noi, tinerii. Să mergi la cumpărături a devenit mai mult o ocazie să te vezi cu prietenii sau să bei o cafea la mall. Cumpărăturile le facem pe net. Ne-am obișnuit să comandăm rapid, să cumpărăm instant, chiar de pe telefon, uneori în timp ce așteptăm metroul.

Pentru generația noastră a devenit, deci, evident faptul că între comerț și online există o legătură puternică. Un studiu GFK arăta anul trecut că peste 70% dintre posesorii români de smartphone-uri cu vârste între 15-35 de ani declară că Internetul este un instrument de cumpărare foarte util. În aceeași proporție covârșitoare, tinerii români folosesc conexiunea la Internet pentru a compara prețuri și pentru a localiza produse sau magazine online.

Valoarea sumelor tranzacționate prin card online a avut o creștere medie de 30% în ultimii patru ani. Estimarea pentru volumul total al tranzacțiilor cu cardul pe siteurile românești era de peste 300 de milioane de euro în anul trecut. Asta în condițiile în care volumul total al tranzacțiilor online cu cardul este de trei ori mai mare (deci românii cheltuiesc mult mai mulți bani pe siteurile din străinătate), iar cumpărătorul tipic din România preferă în continuare să plătească cash (peste 80% dintre cumpărăturile online sunt plătite la livrare). E-commerce-ul se află încă la început de drum în România. Numărul magazinelor online serioase și cu o oarecare notorietate este încă mic, iar obiceiurile cumpărătorilor se schimbă greu. Însă experiența actuală a țărilor vestice ne arată că cel mai probabil creșterile în comerțul online din România vor fi la fel de semnificative și în anii care urmează, deci viitorul de care vorbeam poate fi destul de aproape.

La nivel european cota medie a e-commerce-ului din total retail este 3,5 % conform Eurostat, în vreme ce în România cele mai recente estimări plasează acest procent sub 2%. Chiar dacă suntem încă destul de departe de majoritatea țărilor vestice avem avantajul că putem învăța din experiența lor, iar potențialul de creștere raportat la statistica actuală (număr de internauți, rata de penetrare a Internetului, etc.) este mai mult decât încurajator. În Europa, peste 50% dintre utilizatorii de Internet sunt cumpărători online, în România procentul cumpărătorilor de-abia ce-a depășit 15%.

Destul de repede românii vor căpăta incredere în tehnologie și vor aprecia avantajele reale ale cumpărăturilor online. Pentru cine a încercat deja acest tip de retail aceste avantaje sunt evidente: accesibilitate (deschis non-stop), comoditate (cumpărăturile îți sunt livrate acasă), preț (prețurile sunt deseori mai mici online, datorită costurilor mai mici ale comerciantului), informație (ai la dispoziție toate informațiile de care ai nevoie la un click distanță și părerile altor consumatori despre produsele respective), selecție (gama foarte largă de produse din care poți alege pentru că magazinul nu este restricționat de spațiu).

Pentru un tânăr antreprenor care se gândește să înceapă o astfel de afacere online, dar și pentru un comerciant cu experiență în retailul tradițional, cifrele de mai sus pot semnala o oportunitate excelentă!
Până mai ieri, în România, era mai simplu să-ți creezi un punct de vânzare fizic, respectând regulile bătătorite ale comerțului tradițional. Astăzi crearea unui magazin online nu mai este o experiență de pionierat. Există soluțiile tehnice multiple, standard sau customizabile (platforme autohtone pentru magazine online), vehicule eficiente de promovare (Google ads, social media, agregatoare de prețuri, marketing afiliat) și o infrastructură capabilă să susțină funcționarea unui astfel de comerț (viteză și penetrare foarte bună a Internetului în țară, o piață de curierat foarte competitivă).

Iar experiențele de succes de până acum ale unor magazine online mari confirmă ceea ce sugerează și statisticile de mai sus: viitorul comerțului este online. Numai că pentru noi, tinerii, viitorul a început deja!